Dat het gedaan is met de Zweedse autofabrikant Saab is geen nieuws meer. Hoewel er ook al weer berichten zijn van een doorstart. Onder meer het Canadese Magna en het nog altijd niet van opgeven wetende Chinese Youngman zouden in de markt zijn om het automerk Saab uit de failliete boedel te kopen van holdingbedrijf Swedish Automobile.
Het is dus misschien nog niet helemaal gedaan met Saab en de auto’s zullen nog wel een tijdje blijven rondrijden, dus voor een onderhoudsbedrijf is er ook een markt.
Einde Swedish Automobile/Spyker
Het lijkt echter wel gedaan met Swedish Automobile. Al op de aandeelhoudersvergadering van 11 november werd duidelijk dat de schulden bij moederbedrijf Swedish Automobile groter zijn dan de bezittingen. De sportwagentak, Spyker, zou toen nog verkocht kunnen worden aan het Amerikaanse North Street Capital voor 32 miljoen euro.
Nu het belang in Saab op nul mag worden gezet, blijkt ook nog dat North Street Capital is afgehaakt voor Spyker. Er wordt volgens topman Victor Muller gesproken met een aantal andere kandidaatkopers, waaronder een ‘grote partij uit Californië’, maar Muller maakte deze week duidelijk dat de deal er niet beter op was geworden.
Swedish Automobile heeft in hoofdlijnen de volgende schuldeisers:
- Tenaci Capital bv: 72,5 miljoen euro (lening inclusief rente)
- Gemini Investment Fund: 30,5 miljoen euro (converteerbare lening incl rente)
- Epcote S.A: 23 miljoen euro (converteerbare lening incl rente)
- Handelsschulden: 8 miljoen euro
De totale schuld loopt dus op tot minstens 134 miljoen euro. De waarde van het enige bezit dat daar tegenover staat zal niet hoger zijn dan 32 miljoen euro. Het aandeel Swedish Automobile doet momenteel nog een paar cent, maar
ook dat lijkt aan de hoge kant. Het failliet van het voormalige Spyker lijkt onvermijdelijk.
Te veel schuld
Speculanten die nu kopen, in de hoop dat het aandeel Swan na de verkoop van Spyker als leeg vehikel wel eens in aanmerking zou kunnen komen voor een reverse listing, moeten zich realiseren dat dit alleen goed mogelijk is als de
schulden definitief te saneren zijn. Dat is met een schuldenberg van deze omvang een onmogelijke opgave.
Intussen geeft topman Victor Muller in de media iedereen de schuld van het debacle, behalve zichzelf. Het avontuur met Saab was echter zijn eigen gok met (grotendeels) andermans geld, en heeft uiteindelijk niemand iets opgeleverd, behalve een aantal maandsalarissen voor het personeel, waaronder uiteraard Muller zelf.
De financiering en de prognoses waren van meet af aan dubieus. De overname van Saab was een vlucht vooruit, waarmee de aandacht kon worden afgeleid van het eveneens wegkwijnende Spyker.
Einde avontuur
Er komt nu een einde aan een avontuur dat voor beleggers hoopvol begon in mei 2004, toen het aandeel Spyker (na de overname van Saab omgedoopt tot Swedish Automobile) voor 15,50 euro naar het Damrak kwam. De beurswaarde bedroeg toen een kleine 40 miljoen euro. Nu resteert een paar cent per aandeel.
Door de schuld van 134 miljoen euro is het eigen vermogen tenminste 100 miljoen euro negatief. Het doek is gevallen voor Victor Muller en hij heeft naar eigen zeggen een scheur in de broek van 13 miljoen euro. Maar we hoeven met Muller geen medelijden te hebben, zo zegt hij overigens ook zelf.
Patrick Beijersbergen is verbonden aan de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) en auteur van de boeken 'Beleggen Kun je Zelf' en ‘Wat en Hoe met Geld’.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl